Werkgroep Archeologie (Arwe)

Deze werkgroep doet al sinds 1975 onderzoek naar de geschiedenis van Baarn. Bijna 150 onderzoeksprojecten zijn hiervan het gevolg.

Maak eens kennis met deze werkgroep en met de coördinator Jan van der Laan
 van RTV Baarn.

De oudste vondsten bestaan uit honderden stukken vuursteen van de jagers/verzamelaars die hier ruim 5000 jaar geleden in het gebied rond de Eem rondtrokken. In die tijd bestond de Eem niet uit een rivier maar uit een moerasgebied waar tientallen grote en kleine waterstroompjes doorheen liepen en vele kilometers breed moet zijn geweest. In dit gebied werd gejaagd, gevist en werden noten en vruchten verzameld.

Bewoning
Echte bewoning wordt pas vanaf de 12e eeuw aangetroffen. Door deelname aan de Kruistochten kopen veel mensen zich vrij en gaan op zoek naar nieuwe leefgebieden. Hierbij trok men niet verder weg van bestaande dorpen dan voor eigen leefruimte noodzakelijk was. De dorpen die in deze periode ontstaan liggen dan meestal ook niet meer dan een kilometer of tien, twaalf  van elkaar vandaan.

Oudste gebied
Uit deze periode dateert de boerderijplattegrond die door de leden van de ARWE aan de Leestraat is gevonden. In de twaalfde eeuw was het gewoonte om, uit veiligheidsoverwegingen, een aantal boerderijen bij elkaar te bouwen. Daarom denkt de ARWE dat er in het gebied tussen de Leestraat, Nieuw Baarnstraat, Eemnesserweg en de Brink mogelijk nog meer boerderijen hebben gestaan. Misschien dat er bij de ontwikkeling van de bouwplannen voor het centrum tijd en ruimte aan de ARWE kan worden gegeven om hier onderzoek naar te doen.

Aan de randen
Ook de geplande bebouwing van de strook grond langs de noordkant van Baarn is de moeite waard om te onderzoeken. Opgravingen op industrieterrein De Drie Eiken leverde bewoningssporen op uit het Mesolithicum, het Neolithicum en de 12e eeuw. Onderzoek bij de uitbreiding van industrieterrein De Noordschil leverde een aantal afvalkuilen uit de 19e eeuw op. Dit houdt in dat in het tussenliggende gebied sporen en vondstmateriaal tevoorschijn kan komen van het Mesoliticum tot aan de 19e eeuw.

Een uitdaging voor de Baarnse amateur-archeologen!

Coördinator Werkgroep Archeologie: Jan van der Laan (035) 54 116 56