Toen er in het zwembad in de Eem niet meer mocht worden gezwommen, besloot de gemeenteraad dat er een nieuw en schoon buitenzwembad moest komen. De geschiedenis van dit nieuwe buitenzwembad, het “Bosbad De Vuursche” kunt u hieronder lezen.

Het bosbad is weer open

Laten we beginnen bij het begin.

Zwemmen in Baarn is van alle tijden. Voor 1900 zwom men zonder toezicht in de Eem. Later werd er in de Eem een zwembad aangelegd, ter hoogte van Eemlust. Toen dit bad door de stormvloed van 1916 in de golven verdween werd er een nieuw zwembad in de Eem gebouwd.

August Janssen was de man die het liet aanleggen. Hij koos een andere plek op verzoek van de huisartsen in Baarn, die hadden bemerkt dat de oude plek, net voorbij de riooluitlaat in de Eem, wel erg ongezond voor de zwemmers was. De Zweminrichting van August Janssen is nog steeds te zien.HKB2306 August Janssenweg 37A zwembad MQ Weliswaar niet meer in gebruik als zwembad, maar het gebouw uit 1916 staat er nog steeds. Ga vooral eens kijken aan het eind van de August Janssenweg.

Na vele jaren wilde men in Baarn een nieuw openluchtbad met schoon water, niet in de rivier die bevaren werd door grote en kleine schepen, waar door bedrijven vaak op geloosd werd.

Het eerste idee voor een bosbad was gepland in het Maarschalksbos. Gelukkig was de provincie hiertegen.

Op 28 juli 1953 maakt de gemeenteraad bekend dat in de vergadering van 13 juli 1953 definitief besloten was tot de aanleg van een buitenzwembad. Raming van de kosten fl 324.660,-. In juni 1954 besloot de gemeenteraad tot aanleg van een fietspad langs het talud van het ravijn door de tunnel voor de treinen om de Amsterdamsestraatweg te passeren. Op deze wijze konden de zwemlustigen eenvoudig en zonder gevaar het bad bereiken.

HKB2306 Tekening Bosbad MQ

De gemeente stelde de naam vast, het bad moest “Bosbad De Vuursche” gaan heten. De opening vond plaats op 31 juli 1954, ondanks dat het bad nog niet helemaal klaar was. In 1955 moest men nog een deel van de ligweide inzaaien, deze was 5000m2 groot. In juli kwam daar nog eens 2000m2 bij. De beplanting van het complex werd verzorgd door de Ned. Heide Mij.

Het bad werd geopend door waarnemend burgemeester A.W. Ros wegens afwezigheid (vakantie) van de toenmalige burgemeester. Een aantal hoogwaardigheidsbekleders was erbij aanwezig: alle wethouders, de inspecteurs van politie (de heren G.J. Bakker en J. C. Schrijver), het volledige bestuur van de Baarnse Sportbond, de heer Geuchies van de Baarnse Reddingsbrigade. (Deze reddingsbrigade ging later ook oefenen in het bosbad.) De locoburgemeester droeg het bad na opening over aan de Stichting tot beheer van de zweminrichting, hiervan was de heer H. Fockens voorzitter.

Ing. Overeem van de NV Nelis bood namens alle bouwers, schilders, enz. een elektrische klok aan. Deze was reeds boven de kassa’s geplaatst.

Het bosbad beschikte over 80 omkleedcabines, 2 kleedlokalen voor de jeugd (schapenhokken) en een garderobegebouw met 300 kleedhaken. Er waren drie baden, waadgoten, douches en een duiktoren. Bad A was 50 x 20 meter met een diepte van 1.60 tot 3.20 meter Bad B voor ongeoefende zwemmers was 25 x 20 meter met een diepte van 90 cm. Bad C, het kinderbad, was rond. Zie de tekening van de architecten. Gebouw E op de tekening was het machinehuis voor de machines en de filters.

Een toegangskaartje kostte toen voor volwassenen fl 0,40.

De prijs voor een rijwielstalling was op jaarbasis fl 1,75. Een losse stalling koste fl 0,10. De exploitant van de rijwielstalling was in die begintijd de heer H.J.W. van der Kloet, de exploitant van Groot Kievitsdal.

Het personeelbestand bestond bij de start van het bad uit: Badmeester-instructeur Van Esschoten en twee instructrices de dames G. Andriesse uit Amsterdam en B.J. Donswijk uit Apeldoorn. Er waren twee caissières, twee garderobedames en twee garderobeheren en één bediende algemene dienst.

Het was de bedoeling dat er onder auspiciën van de KNZB regelmatig zwemwedstrijden in het bad zouden plaats vinden. In de beginjaren lukte dat aardig, later kwam hier de klad in. De eerste wedstrijd vond plaats op 25 juni 1955.

Er werden ook zwemlessen gegeven. Daar was veel animo voor, voor al omdat er een aantal jaren in Baarn geen zwemles mogelijk was geweest. Ook zwemvereniging Irene oefende in dit bad.

1955 was een warm jaar en men telde op 5 juni, een topdag, 2800 bezoekers. De eerste 9 dagen dat het zwembad open was in 1955 kwamen er meer dan 10.000 bezoekers.

HKB2306 Bosbad rond 1960 MQ

Zomaar een voorbeeld uit later tijd: in 1979 ging het bad op 14 mei open. Men trok die eerste dag 100 bezoekers die zwommen in water van 11,5 graad Celsius.

De beheerder in de jaren 80 van de vorige eeuw was de heer Pouw. Bij vele Baarnaars bekend als de man met de bruine benen in de witte korte broek.

Het bosbad trok toen gemiddeld 80% bezoekers uit Baarn, Soest en Hilversum en 20% van de campings uit de buurt.

Later werd er een overdekt zwembad in Baarn gebouwd dat de naam van de bouwer meekreeg: “TIP”. De naam is aangepast naar De Trits toen er drie verschillende activiteiten in het complex plaats vonden.

Kortom zwemmen in Baarn is van alle tijden.

In een aflevering van de serie ”Uit het archief van de Historische Kring”, opgenomen door RTV Baarn, wordt verteld over de vroegere zwembaden in de Eem: