Het kerkgebouw en de toren van de Maria Koninginkerk verkeren in slechte staat. Vanwege loszittende stenen heeft de parochie hekken om de toren laten plaatsen.

De geschatte totale kosten van renovatie bedragen € 400.000,-. Daarbij kampt de kerk met een groeiend tekort aan bestuursleden, vrijwilligers en kerkgangers. De locatieraad heeft daarom besloten de kerk per 1 juli 2024 te sluiten. De verwachting is dat de kerk uiteindelijk in de verkoop gaat.

De Maria Koninginkerk is een kerkgebouw uit de wederopbouw (1962, Hans Arie Knoop) met losstaande toren. Op de buitenmuur staat een graffito kunstwerk van Elly Meijer dat de vijf wijze en de vijf dwaze meisjes met hun olielampen uitbeeldt uit een gelijkenis uit het Bijbelse boek Mattheüs 25 en naar de profetie van Jesaja. Het interieur is mogelijk Bossche School.

Het is nog onbekend welke functie de Maria Koninginkerk in de toekomst krijgt. De gemeente wil beide gebouwen graag aanwijzen als gemeentelijk monument. Er is inmiddels een voornemen verstuurd. De procedure is aangehouden totdat de kerkenvisie is afgerond. Door de voorbescherming die op de kerk en toren ligt mag men niet zonder toestemming wijzigen en slopen.

De Maria Koningin parochie vierde in 2019 nog haar 60-jarig jubileum.

(Bron: Erfgoedvereniging Heemschut)