Baarn kent een actieve afdeling van het Rode Kruis. De club vrijwilligers is gehuisvest in het Nutsgebouw aan de Burgemeester Penstraat.

In de foyer is een klein museum ondergebracht. Verdeeld over een aantal vitrines is historisch waardevol materiaal te bewonderen. Hondstrouwe leden, zijnde Ans van Merkenstijn en Jenny de Bie, geven een rondleiding en toelichting.

Meerdere decennia zetten Jenny en Ans zich in voor het Rode Kruis Baarn, dat valt onder het district Utrecht. Voor Jenny (76) is de deelname het alternatief voor een baan in de zorg. Zij werkte onder andere in het ziekenhuis aan de Torenlaan. Ans reageerde op een oproep van het Rode Kruis in de Baarnsche Courant. Het clubhuis was in 1982 ondergebracht in het rechter gedeelte van de garage van Krijt aan de Prinses Marielaan. Zij bekommerde zich om de bus, die tot haar grote verdriet door Utrecht werd weg gesaneerd. ‘Sociaal vervoer werd niet tot de core business gerekend,” aldus de plaatsgenoot. Ten tijde van de corona werden de ritten geschrapt. Ans bemenste de receptie, was actief bij huize Patria/ Bloemendael. Ook voor de welfare was zij bezig. Met de Henry Dunant voer zij. Voor de noodhulp maakte zij zich verdienstelijk.

Veel fotomateriaal van vroeger en nu is in de vitrines uitgesteld. Oude kleding, infusen, injectienaalden, zuurstofapparatuur, mondkapjes, bloeddrukmeters, werkpakken en teksten met foto’s zijn te zien. EHBO werk werd verricht bij evenementen, zoals de defilés bij Paleis Soestdijk en wandelvierdaagsen. Het museum wordt up to date gehouden, is de moeite van het zien waard.