Wat is er bekend over de villa die stond op het perceel waar later mijn huis is gebouwd? Waar heeft die verdwenen kleuterschool gestaan? Is dit het eerste kerkgebouw op deze plek? Waar stonden de boerderijen waar je wel eens over leest?

Dat zijn vragen die bij je opkomen als je je gaat verdiepen in de geschiedenis van Baarn. En hoe meer je erover te weten komt, hoe meer vragen er opkomen. Voor de antwoorden kunt u in veel gevallen terecht op de Digitale plattegrond van Oud Baarn. Deze plattegrond is te vinden op de website van het geheugen van Baarn en op de website van de Historische Kring Baerne; https:/groenegraf.nl/gvb/

(U vindt de kaart via de aanklikbare afbeelding "Digitale kaart oud Baarn" aan de linkerkant.)

Die plattegrond is een initiatief van Eric van der Ent, de man achter Stichting Groenegraf.nl en Geheugenvanbaarn.nl. Samen met enkele vrijwilligers werkt hij aan het vervolmaken van de kaart. Stichting Groenegraf.nl en de Historische Kring Baerne hebben de handen ineengeslagen om de digitale plattegrond verder van gegevens te voorzien. Dat werk is nog niet af, maar u kunt al een flinke virtuele wandeling maken door oud Baarn.

Naast de hierboven al genoemde "objecten" vindt u er ook winkels en grotere bedrijven, monumenten, sportaccommodaties, en typisch Baarnse bijzonderheden. En dan is er nog een categorie "Bosgeheimen", die u vertelt over de geschiedenis van bijzondere plekken in het ruim 15 vierkante kilometer grote bosareaal van Baarn. Niet alles daar is heel oud, maar dat komt vanzelf. Immers "Vandaag is morgen alweer gisteren"!

De gegevens op de kaart zijn zeker nog niet compleet. Daarom is uw hulp welkom bij het aanvullen en corrigeren van de gegevens en het beeldmateriaal. U kunt daarover een email sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Veel wandelplezier!